آیا واقعا سی.ان.ان غرفه ایران در میلان را پسندید؟

سایت شاتا طی این دو خبر، با تاکید بر تعریف و پسند سی.ان.ان از غرفه ایران، آن را بهترین جواب به اعتراضات وارده از سوی رسانه‌ها و سایت‌های خبری قلمداد کرده و نوشته «هرچند پاسخی از سوی مسئولان ایرانی در رابطه با این گزارش منتشر نشد، اما بهترین جواب را سی.ان.ان به عنوان یک رسانه غربی داده است. سی.ان.ان در گزارشی بهترین غرفه‌های نمایشگاه میلان از دید طراحی و موضوع را انتخاب کرده است که غرفه ایران نیز در میان آنها دیده می‌شود» و در ادامه و در هر دو خبر بیان داشته که «سی.ان.ان اینگونه توضیح داده که غرفه ایران در اکسپو 2015 با توجه به موضوع تغذیه جهانی: انرژی برای حیات و همچنین این اعتقاد که بشر میهمان خداوند روی زمین است، در محیطی به مساحت 1950 متر و به صورت یک سفره طراحی شده است. فضای نمایشگاهی درون غرفه ایران براساس مضامینی چون عدالت، نیکوکاری، قناعت و شکرگزاری طراحی شده است». با مراجعه به سایت سی.ان.ان - که تصاویر آن ذیلا ارائه می شود- و جستجو و رویت اصل خبر، نکات جالبی مشاهده می شود:

  1. عنوان گزارش Expo 2015: The most impressive pavilion designs است (تصویر1) که طبعا با استنباط نویسنده یا نویسندگان خبر که ذکر شده «بهترین غرفه های نمایشگاه میلان از دید طراحی و موضوع» متفاوت است! در واقع با دقت در مفهوم impressive می‌توان دریافت که در این گزارش به طرح‌های تاثیرگذار اشاره شده است[1] که این تاثیر الزاما به معنای بهترین‌ها از لحاظ طراحی و موضوع نیست (لااقل در خبر چنین مطلبی دیده نمی شود). همچنان که در قسمت پایانی گزارش کوتاه سی.ان.ان درباره اکسپو 2015 نیز از عبارت the most interesting designs در مورد برخی غرفه‌ها استفاده شده است.
  2. در گزارش سی.ان.ان و در پایین تصویر مربوط به غرفه ایران (تصویر2) نیز در دو جمله کوتاه اشاره شده که «عنصر اصلی طرح غرفه ایران، سفره است که ساختاری باز و شبیه چادر است. فضای داخل نمایشگاه نیز حول چهار موضوع عدالت، نیکوکاری، قناعت و شکرگزاری سازماندهی شده است». غیر از تیتر بالا و این دو جمله، بقیه جملات و تعاریف مندرج در اخبار شاتا درباره غرفه ایران در این گزارش دیده نمی‌شود. همین دو جمله نیز با توجه به لینک داخل آن، از سایت اکسپو 2015 و توضیحات طراحان پروژه در مورد کانسپت آن اخذ شده است و صرفا استنباط تنظیم کننده خبر سی.ان.ان نیست!
  3. باید افزود که جملات اضافی مورد نظر شاتا به کرات در سایت‌های داخلی و خارجی اکسپو، از جمله همان سایت اکسپو 2015 و سایت ایران اکسپو 2015 میلان قابل مشاهده و مطالعه است که ظاهرا شاتا امید بیان آن در سی.ان.ان را داشته که محقق نشده است!

اما بجای این جواب‌ها و استدلالات عجیب و غریب، بد نبود شاتا به عنوان «شبکه اطلاع رسانی تولید و تجارت ایران» به همان بیان خویش در خبر ارسالی، یعنی جمله «پاسخی از سوی مسئولان ایرانی در رابطه با این گزارش منتشر نشد» بیشتر عنایت می‌نمود و در جستجوی پاسخ قانع کننده از مسئولان به اعتراضات موجود می‌بود.

تصویر1

 

تصویر2

[1] . به‌طور حتم این تاثیر می‌تواند با طرحی با اشکال و فرم دیگری مثلا قوری یا استکان که مرتبط با سفره ایرانی هم هست، حاصل آید!

 
/ 0 نظر / 27 بازدید